Wednesday 27 April 2011

Qiyamul Al-Alail

بسم الله الرحمن الرحيم


PANDUAN QIYAM AL-LAIL

Masalah sosial dan keruntuhan akhlak yang berlaku dalam sesebuah masyarakat atau negara menyebabkan masyarakat dan negara  tercabar. Bagi kita umat Islam fenomena ini dengan sendirinya merosakkan sendi-sendi agama dan sekaligus menjatuhkan maruah Islam.

Panduan ini membekalkan sedikit bahan dan panduan untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dan memohon pertolonganNya. Apabila kita mendekati Allah s.w.t dengan amalan-amalan sunat dan berdoa kepadaNya, Insya Allah, kita akan diterima oleh Allah s.w.t yang bersifat Pengampun lagi Penyayang. Allah akan melepaskan kita dari kesusahan dan kehinaan di dunia dan digantikan dengan kesejahteraan dan kemuliaan di dunia dan akhirat.

Semoga panduan  ini dapat memberi manfaat kepada semua golongan pembaca. Selamat membaca dan beramal, dan semoga dimakbulkan segala amalan kita. Amin.





Pendahuluan

Dalam dua dekad yang terakhir ini perkataan Qiyamu ‘allail telah begitu popular di kalangan orang Islam di Malaysia. Ini merupakan satu petanda yang sangat baik kerana kaum muslimin begitu cinta kepada Rasulullah dan mengikuti jejak langkah beginda serta menghayati amalan beginda.
Walaupun demikian, bukan semua orang faham apa yang dimaksudkan dengan Qiyamu ‘allail dan apa pula tujuan diadakan amalan sunat ini. Dalam risalah yang ringkas ini akan dinyatakan maksud serta tujuan Qiyamu ‘allaill dan cara-cara pelaksanaannya. Di samping itu dibawakan beberapa contoh dan kaifiyat solat yang biasa dilakukan untuk tujuan Qiyamu ‘allail. Semoga risalah yang kecil ini dapat membantu dan memberi manfaat bagi sekalian kaum muslimin.

Apa makna Qiyamu’allail?

Dari segi bahasa Qiyamu 'allail bemakna "Berdiri Malam" yang dimaksudkan dengan berdiri malam itu ialah berjaga malam atau bangun di tengah malam untuk melakukan ibadat, dengan tujuan mendekatkan diri kepada Allah dan mengharapkan keredhaanNya. Ini berdasarkan firman Allah s.w.t dalam surah Al-Isra’:

ومن اليل فتهجد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا..

Terjemahannya:
"Dan pada sebahagian malam bertahajjudlah kepada Tuhanmu sebagai solat tambahan bagimu semoga Tuhanmu akan menempatkan kamu pada satu tingkat (maqam) yang terpuji".
         Surah al-lsra’: 79

Dalam ayat yang lain Allah s.w.t berfirman:

ومن اليل فاسجد له وسبحه ليلا طويلا..

Terjemahannya:   
"Dan pada sebahagian malam sujudlah kepadaNya (dengan mengerjakan solat), dan bertasbihlah (bersolat) pada sebahagian yang panjang dari waktu malam ".
                                                                              Surah al-Insan: 26
Dari dua ayat ini telah jelas bahawa Allah s.w.t rnenganjurkan hambaNya supaya bangun di tengah malam dan mengerjakan solat dan bertasbih. Rasulullah s.a.w, keluarga baginda dan sahabat-sahabat terus-menerus mengerjakan solat malam sebagai satu jalan untuk mendekati Allah s.w.t dan menyahut seruanNya seperti dalam dua ayat di atas.

Terdapat banyak hadis-hadis yang menceritakan tentang hal ini. Anlaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a:

عن عائشة رضى الله عنها قالت؛ كان النبي صلى الله عليه وسلم يقوم من الليل حتى تتفطر قدماه فقلت له لم تصنع هذا يا رسول الله وقد غفرلك ما تقدم من ذنبك وما تأخرقال: أفلا أكون عبدا شكورا.
(متفق عليه)

Terjemahannya:
Daripada Aisyah r.a. katanya: “Bahawa Rasulallah s.a.w. bangun di waktu malam, bersolat sehingga bengkak kedua-dua kakinya lalu aku berkata kepada baginda: "Kenapakah tuan lakukan semua ini ya Rasulullah? bukankah telah diampunkan segala dosamu yang dahulu dan yang terkemudian?" Sabda Rasulullah "Bukankah aku ini hamba yang bersyukur?".

Jelas, bahawa Rasulullah s.a.w. beribadat di waktu malam sehingga bengkak-bengkak kakinya adalah sebagai tanda kesyukuran baginda, kerana beginda dijamin sebagai hamba yang tidak berdosa. Baginda bersyukur kerana mendapat nikmat dan rahmat Allah s.w.t yang begitu besar. Amalan Rasulullah s.a.w itu sesungguhnya menjadi pengajaran kepada kita.
Baginda bukan beramal untuk dirinya sahaja, malah sebagai seorang rasul, baginda juga mengajak orang lain, khasnya anak menantu baginda, supaya sama-sama melakukan ibadat di waktu malam. Sayyidina Ali k.w meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah mengetuk rumahnya di waktu malam mengejutkan mereka supaya bangun dan mengerjakan solat malam.
وعن على رضى الله عنه أن النبى صلى الله عليه وسلم طرقه وفاطمة ليلا فقال: ألا تصليان.
(متفق عليه)
Terjemahannya:

No comments:

Post a Comment